Pokret ne mora boljeti

Članak (24.12.2009.)

Pokret ne mora boljeti

U većini slučajeva uzrok bolova u prsnoj kralježnici su degenerativne promjene.

  • Podijeli na:

Bolovi u prsnoj kralježnici nisu nepodnošljivi, no dovoljno su neugodni da zagorčaju život. Srećom, ima načina za njihovo sprečavanje ili barem ublažavanje.

Malo tko od nas nije iskusio bolove u leđima ili prsnoj (torakalnoj) kralježnici. To su najčešće bolovi koji nas ometaju u dnevnim aktivnostima, ali zbog njih ne ostajemo kod kuće, kao primjerice zbog križobolje. Bolovi se često i sami povuku, no postoji li nešto što možemo sami učiniti kako bismo spriječili njihov nastanak i ponavljanje te umanjili intenzitet?

Zašto je zapostavljena

bolPrsna kralježnica, koja se sastoji od 12 kralježaka i nalazi se između vratnog i slabinskog dijela kralježnice, složene je građe i može uzrokovati puno boli i nelagode. Statistike pokazuju da je učestalost bolova u prsnoj kralježnici podjednaka kao ona u lumbalnoj, što znači da gotovo 60-80 posto populacije u nekom trenutku života osjeti bol u tom dijelu kralježnice. Unatoč tome prsna kralježnica i dalje je zapostavljena, kako u napisima u medijima, tako i epidemiološkim studijama, a objašnjenje za to leži u činjenici što je ona rijetko ozbiljan razlog dugotrajnog izostanka s posla, odnosno uzrok funkcionalne nesposobnosti ili invalidnosti. Uglavnom se interes javnosti fokusira na probleme vratne ili lumbalne kralježnice koji su najčešći razlozi izostanka s posla ili čak invalidnosti, dok se manje intenzivna bol u prsnom dijelu, koja se ponekad javlja i samo kao pečenje ili nelagoda, neopravdano zanemaruje. Neopravdano, jer riječ je o izuzetno važnom dijelu kralježnice koji ima višestruku funkciju. Prsna kralježnica, naime, važan je dio potpornja tijelu i uspravnog stava, a kako se na nju veže i 12 rebara, ona ujedno unutarnje organe štiti od ozljeda.

Brojni uzroci

Uzroci bolova u prsnoj kralježnici su brojni, a mogu biti povezani upravo s kralježnicom, ili imaju polazište u živcima, leđnoj moždini, ligamentima i mišićima koji se tu nalaze. Tegobe mogu početi ozljedom ili nekom radnjom (poput podizanja tereta) ili mogu biti uzrokovane lošim držanjem i sjedalačkim stilom života. Postoji i tzv. prijenesena bol koja zapravo potječe iz nekog drugog, udaljenijeg dijela tijela, ali se prezentira bolom u leđima. Primjerice, bolest gušterače, želuca, srčana bolest, bolest vratne kralježnice ili žuči može biti uzrokom boli u području između lopatica ili leđa, a u 39 posto slučajeva prvi znak tumora vrška pluća može biti bol u leđima. S druge strane, neke promjene koje se događaju upravo u tom dijelu kralježnice mogu se očitovati problemima u udaljenim mjestima: primjerice, ako postoji promjena na 4. prsnom kralješku, pacijent ima bol i nelagodu u bradavicama dojki ili ako je promjena u sedmom prsnom kralješku, bol se javlja u području prsne kosti. Ipak, u 80-90 posto slučajeva uzrok bolova u prsnoj kralježnici su degenerativne promjene koje su podjednako zastupljene kao i u drugim dijelovima kralježnice, ali se zbog njezine stabilnosti i fiksiranosti rebrima rjeđe prezentiraju jačim bolovima. Ako je bol dugotrajna, jakog intenziteta i uzroci nisu vezani uz loše držanje, istezanje ili prenaprezanje u mišićima ili ligamentima, ponavljajuće pokrete ili loš položaj tijela na radnom mjestu, pa čak i uz građu tijela, onda mogu biti znak metastaze u kost, kada su praćeni i drugim simptomima. U svakom slučaju, bol u tom dijelu kralježnice znak je da nešto nije u redu pa je nužno potražiti izvorište boli. Stoga je vrlo važno da, ako trpite dugotrajnu bol ili nelagodu u prsnoj kralježnici, ili se one stalno vraćaju, potražite savjet liječnika.

I mladi pate

kBolovi u prsnoj kralježnici mogu se javiti u bilo kojoj dobi, a najčešće u dobi od 40 do 60 godina, te nakon 75. godine, kada je razlog obično osteoporoza. U 3 do 55 posto slučajeva bolovi u prsnoj kralježnici povezani su i uz određena zanimanja pa, primjerice, ljudi koji rade teške fizičke poslove ili uredski posao mogu imati češće tegobe. Također, oko 28 posto vozača autobusa ima dugotrajnu bol u leđima, kao i 17 posto glazbenika, posebno svirača oboe i flaute ili pijanista. Naravno, bolovi u tom dijelu, kao i u ostatku kralježnice, nešto su češći u starijoj životnoj dobi kada su obično povezani s razvojem i nastankom osteoporoze. Bol prsne kralježnice opisuje i oko 10 posto adolescenata, što je obično povezano s nošenjem teške školske torbe i sjedenjem u školskim klupama ili iskrivljenjem kralježnice (skolioza, kifoza) koje može biti razlog bolova u 10 posto mladih i djece. Zanimljivo je da djevojčice iznad 10. godine imaju šest puta češće takve adolescenata žali se na bol u prsnoj kralježnici tegobe nego dječaci. Smatra se da je to stoga što se s dolaskom puberteta, mjesečnice i lučenja hormona javlja diferencijacija u nastanku i poimanju boli te u čvrstoći kostiju. Osim toga, uzrokom prsne boli mogu biti i upalne reumatske bolesti, među kojima najčešće spondiloartritis i psorijatični artritis, kada je bol jača u mirovanju, za razliku od degenerativnih bolova koji u mirovanju popuštaju, a jačaju kod opterećenja i aktivnosti.

Što kad zaboli

Budući da su najčešći uzrok torakalne boli degenerativne promjene, u 80-90 posto slučajeva tegobe se same povuku unutar dva do tri tjedna. Tek manje od 10 posto osoba ima kronične bolove, pa kod njih treba intervenirati nekim od lijekova, najčešće analgeticima, nesteroidnim protuupalnim lijekovima, ponekad blokadama ili nošenjem steznika za kralježnicu te gotovo uvijek nekom vrstom fizikalne terapije. No, ne treba brzo posezati za lijekovima. Osjećate li bol nakon što ste cijeli dan proveli u istom položaju, radili ponavljajuće pokrete ili na drugi način preopteretili kralježnicu, može biti dovoljno utopliti se (u kadi s toplom vodom) i opustiti ili otići na plivanje, masažu ili jogu pa da bol prođe. Kako bismo smanjili rizik nastanka boli i nelagode, najčešće je dovoljno kratkoročno uzimanje lijeka i provođenje specifičnih vježbi te pridržavanje savjeta o pravilnom držanju, stilu života i smanjenju tjelesne težine. No, ako je bol dugotrajnija, ne prestaje nakon mirovanja ili uzimanja preparata za opuštanje mišića (koji bi unutar 24 sata trebali djelovati) te ako se pogoršava ili je praćena drugim općim znakovima, svakako treba potražiti pomoć liječnika koji će pažljivo planirati dugoročno liječenje.

Pomozite si sami

Na neke rizične čimbenike za nastanak bolova u prsnoj kralježnici, poput dobi, spola ili genetskog naslijeđa, ne možemo utjecati. No postoje mnogi na koje možemo, kako bismo spriječili pojavu tegoba ili ih ublažili.

• Hodanje i vježbanje

kFizička neaktivnost jedan je od rizičnih čimbenika za pojavu torakalne boli jer nekretanje izaziva slabljenje mišića, stoga neko opterećenje koje smo prije normalno podnosili može postati prekomjerno i uzrokovati bolove. Ono što svatko može učiniti za sebe jest barem 30 minuta hodanja dnevno, ali ne šetnje s noge na nogu, već žustrog hoda. Ako ne možete odvojiti pola sata odjednom, koristit će i tri puta po 10 minuta hodanja. Osim toga, redovita vježba obnavlja snagu mišića leđa, stoga nastojte vježbati 20-30 minuta jedan do tri puta tjedno.

• Stanke za razgibavanje

Trebalo bi izbjegavati sve dugotrajne prisilne položaje i opterećenja te ponavljajuće pokrete (primjerice kod sjedalačkih zanimanja ili rada na traci). To ne znači da trebate prestati raditi takav posao, već da, kad vam radni proces to dopusti, unutar svakih sat vremena napravite kratku stanku i malo prošećete, napravite nekoliko jednostavnih vježbi za razgibavanje ili specifičnih vježbi koje će vam, ovisno o dijagnozi, preporučiti liječnik ili fizioterapeut. Ako vaše radno mjesto iziskuje dugotrajno stajanje na mjestu, što češće prebacujte težinu s jedne na drugu nogu i napravite barem nekoliko pokreta na mjestu jer su, kad je tijelo dugo vremena u nepravilnom položaju, određene grupe mišića pod većim opterećenjem i brže se umaraju te se javlja bol.

• Vitkost godi kralježnici

Zdrava i uravnotežena prehrana te održavanje optimalne tjelesne težine dobra su prevencija bolova u kralježnici. Naime, ako imate prekomjernu tjelesnu težinu, pa čak i samo nekoliko kilograma viška, to je dodatni teret za vaša leđa.

• Stop pušenju

Pušači bi trebali nastojati odbaciti tu naviku jer nikotin djeluje loše na izgradnju zglobova i kosti. Smatra se da mijenja pH uslijed čega dolazi do promjena kod metabolizma stanica te do slabije izgradnje kosti.

• Radno mjesto koje “ne boli”

Na radnom mjestu sjedite u rasteretnom položaju za kralježnicu: stol bi trebao biti optimalne visine, što znači da pri sjedenju noge moraju biti cijelim stopalom na podlozi, koljena nešto niža od visine kukova, podlaktice bi trebale imati oslonac na stolcu, a trup lagano nagnut prema natrag pod kutem od oko 110-120 stupnjeva u odnosu na sjedalo.

kPodizanje tereta

Loš način podizanja tereta izrazito je stresan za kralježnicu, pa tako i za njen prsni dio. Kako biste izbjegli neželjene posljedice, teret rasporedite ravnomjerno i ne držite ga daleko od trupa, već ga što više približite i podignite uz trup. Leđa držite ravno, savijajte samo koljena i kukove. Nikad nemojte dizati teret i okretati se istodobno.

Sport da, ali koji

Bavljenje sportom je poželjno - vježbe pomažu jačanju mišića koji podupiru kralježnicu, jačaju trbušne mišiće i mišiće nogu te su prirodni inhibitor boli. No, nisu sve vježbe i sportovi jednako dobri za svakoga. Primjerice, poznato je da košarka i tenis na tvrdoj podlozi jače oštećuju kralježnicu i zglobove. Stoga bi trebalo izbjegavati sportove u kojima se skače i doskakuje po tvrdoj podlozi, a lošim za kralježnicu smatraju se i svi sportovi s puno naglih trzaja i okreta te kontaktni sportovi. Dakle, osobe koje već imaju tegobe s prsnom kralježnicom ili neke rizične čimbenike trebale bi se baviti adekvatnim sportskim aktivnostima i nositi odgovarajuću obuću (s ulošcima koji dobro prenose opterećenje). Kao najkorisniji sport za kralježnicu preporučuje se plivanje.

Autor teksta: prim. mr. sc. Zoja Gnjidić, dr. med.

Pronađite svog liječnika u adresaru privatnih zdravstvenih ustanova
Halo, doktore – pitajte i naši doktori odgovaraju!

Još na istu temu…

  • Iz kategorije: Ordinacija by Vita

    Opasni krivotvoreni lijekovi

    Lijekovi nabavljeni putem oglasa ili interneta mogu biti krivotvoreni, a takvo rješavanje zdravstvenih tegoba kobno je po vaše zdravlje.

  • Iz kategorije: Ordinacija by Vita

    Dijabetes pod kontrolom

    Pravovremeni početak liječenja i držanje razine šećera pod kontrolom mogu spriječiti razvoj komplikacija

  • Iz kategorije: Ordinacija by Vita

    Protiv upala biranom hranom

    Otkrijte snagu namirnica!

  • Iz kategorije: Ordinacija by Vita

    Krv iz pupkovine daruje život

    Matične stanice danas se rutinski primjenjuju u liječenju hematoloških bolesti, poput leukemije i limfoma.

  • Iz kategorije: Ordinacija by Vita

    Znate li zaista sve o mršavljenju?

    Kad postignete željenu tjelesnu težinu, osjećat ćete se bolje nego ikada, ali da biste doista počeli živjeti na zdraviji način, osmislite strategiju očuvanja nove linije i na njoj ustrajte.

Anketa

Recite nam…

Što mislite o testiranju intolerancije na hranu?