Kako jesti bez glutena?

Članak (19.01.2010.)

Kako jesti bez glutena?

Iako isključuje neke namirnice, prehrana bez glutena može biti itekako ukusna!

  • Podijeli na:

Rijetki pojedinci žele naučiti i okusiti "prednosti" prehrane bez glutena iz čiste znatiželje. U najvećem broju slučajeva, radi se o celijakiji - bolesti koju karakterizira nepodnošljivost organizma na gluten.

Iako prehrana bez glutena zahtijeva više istraživanja i truda oko kuhanja, ona ne znači nužno i žrtvovanje okus ili gurmanskih užitaka radi specifičnog načing prehrane.  

ŽitariceGluten je vrsta bjelančevina koja se nalazi u pšenici, raži i ječmu. Izbjegavanje tih žitarica neophodno je za većinu ljudi s alergijom na gluten ili celijakijom. Kod takvih osoba čak i malo glutena može oštetiti probavu, a simptomi pretjerane osjetljivosti uključuju nadimanje i vjetrove, gubitak težine, umor i slabost. I osobe koje imaju sindrom iritabilnog crijeva također se osjećaju bolje nakon što se prebace na hranu koja ne sadrži gluten.

  Za oboljele od celijakije štetno je brašno spomenutih žitarica i sve namirnice od brašna - kruh, tjestenina te razna industrijska hrana. Većina prerađene hrane sadrži pšenicu, raž ili ječam, pa je za učinkovit prijelaz na na prehranu bez glutena, potrebno čitati i deklaracije na namirnicama.

No, prehranu bez skrivenih izvora glutena nije jednostavno provoditi. Poteškoće stvara činjenica kako se gluten može skrivati u aditivima, konzervansima i različitim stabilizatorima hrane. Može se nalaziti u procesuiranoj hrani, lijekovima i nekim sredstvima za održavanje higijene usta. Opasnost postoji i od kontaminacije hrane glutenom.

VoćeKuhinja bez glutena može biti iznimno ukusna i zadovoljavajuća. Trebate se samo poigrati s vlastitim začinima i eksperimentirati s okusima bez glutena. Koja je dozvoljena hrana za osobe s celijakijom:

  • Sve vrste voća: svježeg, kandiranog, suhog
  • Riža, kukuruz, proso, heljda, soja, sezam
  • Sve vrste povrća uključujući krumpir, grahorice, rižu, leću, salate
  • Mlijeko, margarin, vrhnje, jogurt, sir
  • Gljive
  • Šećer, čaj, crna kava, kakao, med, pekmez
  • Čisti sladoled, čista čokolada, kavovina
  • Škrob, uključujući i pšenični škrob
  • Ulje, ocat, papar, paprika, sol, kvasac, mirodije
  • Označenim namirnicama pojedini proizvođači mogu dodati brašno

D. Šorgić

Pronađite svog liječnika u adresaru privatnih zdravstvenih ustanova
Halo, doktore – pitajte i naši doktori odgovaraju!

Još na istu temu…

Anketa

Recite nam…

Obavljate li mikrobiološke pretrage u privatnim laboratorijima?