Proteini i proteinski praškovi - rušenje "mita"

Kolumna (18.01.2012.)

Proteini i proteinski praškovi - rušenje "mita"

  • Podijeli na:

Proteini su neizostavne i esencijalne (za život nužne) hranjive tvari koje unosimo u organizam prehranom. Kod nas se u Hrvatskoj, kod laika "proteini" često poistovjećuju s "onim praškovima koje piju body-builderi".

Dok upućenim čitateljima nije potrebno objašnjavati, ovaj članak namijenio sam upravo onim drugima, koji nesvjesno šire famu o "proteinima" kao štetnim proizvodima. Prije svega zato, što su kao laici ostali zbunjeni terminologijom i nazivima koji im nisu bliski, izazivajući kod njih krivi stav i predrasude.

kDakle, još jednom: "protein" je stručni termin koji je istoznačnica s hrvatskim terminom "bjelančevina". Kod nas se prednost dalo potonjem nazivu budući da su se proteini identificirali prvenstveno s onima koji dolaze iz bjelanjka jajeta, vjerojatno zbog obrasca prehrane našeg podneblja. Važno: proteini nemaju nikakve veze sa "steroidima" čija je primjena i kemijska struktura te farmakološko "doping" djelovanje u potpunoj suprotnosti s osnovnim postavkama pravilne prehrane.

Danas znamo da su visoko kvalitetne bjelančevine tj. proteini prisutne u mnogim biljnim, ali primarno životinjskim namirnicama, te da se mjera kvalitete proteina ocjenjuje prema više bitnih kriterija. Od biljnih izvora proteina ističu se soja, grah, quinoa, kikiriki, orasi, bademi, koji su odlični izvori bjelančevina. Iako su biljne namirnice načelno manjkave na nekim određenim aminokiselinama (sastavnim dijelovima bjelančevina), kod ovih namirnica uglavnom možemo govoriti i o punovrijednim bjelančevinama (sadrže svih 9 esencijalnih aminokiselina). S druge strane proteini iz životinjskog podrijetla su uvijek punovrijedni (iako uz njih dolaze i kolesterol i zasićene masne kiseline). I zbog svojstva punovrijednosti, ali prije svega zbog tradicije, proteini se kod nas poistovjećuju uglavnom s mesom (crvenim mesom, mesom peradi, ribom), sirom, jajima, te u novije vrijeme - sirutkom.

Analizirajući prehranu svojih klijenata u proteklih nekoliko godina, došao sam do zaključka kako je prehrana prosječnog čovjeka manjkava na kvalitetnim, nemasnim prehrambenim izvorima proteina. Uz to, populacija poput sportaša, osoba pod povećanim fizičkim naporima, pothranjenih osoba, svakako imaju veće potrebe na proteinima, i stoga, moraju voditi računa o njihovom unosu.

kKako je dinamika života vrlo bitan faktor koji onemogućava (pravovremeni) unos obroka tijekom dana, proteinski koncentrirani dodaci prehrani u obliku praha, nameću se kao dobro rješenje. No, druga strana medalje naravno postoji. Proteinski praškovi ne trebaju postati oslonac prehrane. Jasno valja praviti razliku prema vrsti i namjeni proizvoda, budući da takvi dodaci prehrani mogu biti: a) proteinski proizvodi kao zamjenski obroci (MRP), b) proteinski proizvodi s visokim udjelom ugljikohidrata – tzv. weight-gaineri (mahom služe za povećanje mišićne i ukupne tjelesne mase), c) visokoproteinski proizvodi s niskim sadržajem ugljikohidrata (koji su neizostavni u poštednim programima mišićne definicije nakon naporne tjelesne aktivnosti).

Jasno da prilikom odabira proteinskog treba uzeti u obzir i kriterije sadrži li umjetna sladila (valja izbjegavati one koji sadrže aspartam, saharin i ciklamat), koji je sadržaj proteina, koji su glavni izvori proteina, koja je tehnologija primijenjena u koncentriranju i izoliranju proteina, itd. Stoga, valja konzultirati nutricionista s iskustvom koji će savjetom preporučiti dobar proizvod.

Valja reći kako proteini kvalitetnih i provjerenih proizvođača s dozvolom Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i Ministarstva zdravstva prolaze kontrolu koja jamči sigurnost. Stoga, čitajte deklaracije proizvoda na hrvatskom jeziku.

Na kraju, dodaci prehrani, a tako i proteinski dodaci prehrani, ako se koriste prema individualnoj preporuci stručnjaka nisu nikakva "baba-roga" i štetni proizvodi, već korisni prehrambeni proizvodi koji prvenstveno služe kao dopuna prehrani. Njihova primjena doći će do pozitivnog izražaja samo ako prehrana kao baza bude pravilno posložena, a prije primjene proizvoda svoje stručno mišljenje da stručnjak diplomirani nutricionist.

Nenad Bratković
magistar nutricionizma

Nema komentara.

Uključite se u raspravu! Komentiranje je moguće kada .
Nemate korisnički račun? Registrirajte se.

Pronađite svog liječnika u adresaru privatnih zdravstvenih ustanova
Halo, doktore – pitajte i naši doktori odgovaraju!

Anketa

Recite nam…

Hoćete li se za Advent uputiti na putovanje?