7 savjeta za pametnu blagdansku prehranu

Kolumna (13.12.2013.)

7 savjeta za pametnu blagdansku prehranu

  • Podijeli na:

Bajkoviti prosinac i blagdansko raspoloženje najbolje su vrijme za uživanje u druženju s rodbinom i prijateljima i na to se koncentrirajte. Hrana je tu da vam začini druženje, a ne priušti frustraciju i stres. Opustite se i uživajte u jelu i piću, ali umjereno!

Tradicionalni blagdanski objed, uz nezaobilazne slastice i alkoholna pića, može sadržavati čak do 2500 kcal i 130 g masti, što premašuje dnevne energetske potrebe većine odrasle populacije. Stoga, nije čudo da u prosjeku tijekom blagdanske sezone dobijemo preko pola kilograma viška, za što je potrebno svega 200 dodatnih kalorija dnevno, a to je tek zalogaj francuske salate i komadić tvrdoga sira, pola tanjura gulaša ili pašticade i koja fritula više. Iako ni ne zvuči tako strašno, upravo taj postepeni rast tjelesne mase, godinu za godinom, povećava rizik od razvoja niza oboljenja: dijabetesa, hipertenzije i bolesti kardiovaskularnog sustava.

Zadnjih se godina, pod utjecajem globalizma i potrošačkog "ludila" blagdansko veselje često pretvori u nekontroliranu i prekomjernu kupovinu namirnica za obiteljska okupljanja, a poslovne proslave i novogodišnja slavlja u bol u trbuhu i probavne smetnje i glavobolju zbog prejedanja i pretjeranog uživanja alkoholnih pića. Svemu ovome, nakon svega, kao bonus dolazi grižnja savjesti, kako zbog neumjerenosti u jelu i piću, tako i zbog praznog novčanika. Pa tako nije ni čudo da je siječanj najdepresivniji mjesec u godini.

Ove godine neka bude drugačije! Nemojte pokvariti prazničko raspoloženje, ovome će biti zahvalni i vaša garderoba i vaš novčanik. Evo par trikova koji će olakšati blagdanske obroke, ali i dalje zadovoljiti vaše zahtjevne okusne pupoljke!

1. Za početak, preskočite preskakanje obroka!

Odluka da izbjegavate hranu kroz dan i "čuvate" se za blagdanski stol uzrokuje pad razine glukoze u krvi i strašan osjećaj gladi što najčešće vodi u prejedanje. Dolazak na proslavu s praznim želucem garancija je pogrešnih odluka i nesvjesnog pretrpavanja blagdanskim delicijama, zato ne idite pregladnjeli na božićne domjenke.

Razmak između obroka neka bude tri do četiri sata, a ako vas svlada osjećaj gladi posegnite za voćkom ili orašastim plodovima kako bi jednom kad sjednete za stol jednako uživali u hrani, a ipak pojeli manje.

2. Pametno u blagdansku kupovinu

Da biste izbjegli nepotrebno lutanje po tržnici ili supermarketu, prije odlaska u blagdansku kupovinu uzmite koju minutu i pripremite detaljni popis za kupovinu svih potrebnih namirnica. Šarenilo i ogromna ponuda "svačega finoga" pomamit će vas da trpate u košaru i ono što treba i što ne treba! Iako je prosinac i blagdansko je doba, voće i povrće i dalje postoji. Opskrbite se obiljem svježeg voća i povrća, prirodnih začina, kvalitetnom ribom i krtim mesom te hladno prešanim uljima. I, najvažnije od svega, u kupovinu NEMOJTE ići praznog želuca!

3. Da zalihe ne presuše, hidrirajte se čitav dan!

Pijte često, prvenstveno vodu ili nezaslađene čajeve, najbolje pola sata prije svakog obroka. Ovo će vas malo zasititi i onemogućiti prejedanje. Isto tako, objede započnite tanjurom bistre juhe kojim ćete poboljšati probavu i smanjili zapremninu želuca za kaloričniji dio objeda koji slijedi.

Neizostavni dio blagdanskih druženja su i alkoholna pića, zato, upravo dok uživate u njima pri ruci imajte čašu obične ili mineralne vode koja će vas istovremeno rehidrirati i spriječiti da popijete onu čašicu previše. Samo pravilno hidrirano, vaše tijelo bit će u mogućnosti provoditi sve svoje metaboličke procese što će vam omogućiti kvalitetno funkcioniranje u svakodnevnim obavezama i blagdanskoj užurbanosti.

4. Neka vaš blagdanski poklon ne bude višak kilograma!

Ključno je pravilo: "ako nije dostupno, neću ni pojesti", zato ne kupujte zalihe slatkiša i grickalica koje će vas cijeli dan mamiti. Ako ne možete odoljeti, upamtite da je najvažnije kontrolirati količinu... Otvorite bombonijeru i podijelite s drugima - na taj ćete način pojesti svega nekoliko pralina umjesto čitave kutije.

5. Blagujte polagano, uz drage ljude i ugodna druženja!

Probava započinje već u ustima, stoga žvačite polako, smireno i ne dozvolite sebi da halapljivo gutate poluprožvakanu hranu koja će teško pasti na želudac. Uživajte u svakom zalogaju, osjetite teksturu i okus blagdanskih specijaliteta, razgovarajte o recepturama i dodanim začinima u omiljenim jelima, sjetite se kako je blagdansko vrijeme idealno za zbližavanje i druženje upravo kroz hranu i pričom o hrani!

6. Ostanite aktivni i uživajte u godišnjem dobu, a ne samo u hrani!

Tjelesna aktivnost ubrzava metabolizam čime svaki režim prehrane čini djelotvornijim i briše kratke "izlete" u nedopuštena područja. U sezoni blagdana svakako ostanite aktivni, pritom to ne znači da morate trčati po snijegu, no zapamtite, svaki pokret više se broji. Nakon obilnijeg objeda, umjesto da ostanete sjediti za stolom gdje se samo kolači mogu dodatno zalijepiti za vaš struk, krenite u laganu šetnju ili pomozite u kućanskim poslovima. Hodanje je idealan način da poništite negativan učinak viška kalorija, stoga, sve što možete obavljajte pješke! Odlazak na obližnju tržnicu, božićni sajam, druženje s prijateljima kroz šetnju gradom ili ukrašavanje kuće prigodnim ukrasima, sve blagdanske obaveze koje vas drže u pokretu dat će rezultate!

7. Prilagodite blagdanski jelovnik svojoj redukcijskoj prehrani!

Ako ste prije blagdana samostalno započeli s redukcijskom prehranom, teško se suočiti s nadolazećim danima. Sve započne s jednim zalogajem više, a svakim idućim obrokom počne se kršiti pravilo po pravilo, dok se konačno ne odustane od svega i krene u prejedanje. Obilje kalorične hrane, konstantna opravdavanja u društvu i izbjegavanje okupljanja na kraju samo dovode do frustracije i konačno, odustajanja. Ključ uspjeha je pripremiti plan prehrane, najbolje uz stručno nutricionističko savjetovanje, kako biste izbjegli sve neugodne scenarije i snašli se u svakoj situaciji. Kad se radi o blagdanskom objedu, pokušajte izbjeći predjela poput narezaka i namaza i uživajte u okusima glavnog jela, ne razmišljajući o kalorijama. Kontrolirajte veličinu porcija servirajući manje zalogaje na svoj tanjur, ne izbjegavajte pojedina jela, ali ne tražite ni "repete".

Bajkoviti prosinac i blagdansko raspoloženje najbolje su vrijeme za uživanje u druženju s rodbinom i prijateljima i na to se koncentrirajte. Hrana je tu da vam začini druženje, a ne priušti frustraciju i stres. Opustite se i uživajte u jelu i piću, ali umjereno!

Nema komentara.

Uključite se u raspravu! Komentiranje je moguće kada .
Nemate korisnički račun? Registrirajte se.

Pronađite svog liječnika u adresaru privatnih zdravstvenih ustanova
Halo, doktore – pitajte i naši doktori odgovaraju!

Anketa

Recite nam…

Kako se nosite s nesnosnim ljetnim vrućinama?