Psiha

Psiha

Kako pomoći djetetu s teškoćama pažnje i/ili koncentracije?

Razumijevanje, strpljenje, smirenost i dosljednost najvažniji su savjeti koje vam možemo dati.

U prethodnom članku pisale smo o nepažljivom djetetu. Ovim člankom savjetujemo roditelje kako pomoći djetetu s teškoćama pažnje u svakodnevnim aktivnostima.

Pokušajte zamisliti svijet u kojem vas često ometaju novi interesi koji se u vama bude, a znatiželja vas neprestano odvlači s jedne aktivnosti na drugu, nemate strpljenja, ne uspijevate dovršiti započete aktivnosti. Čini vam se kako je svijet košmaran, neorganiziran, prepun raznih podražaja kojima ne možete odoliti. Ili zamislite svijet u kojem ste zadubljeni u svoje misli, mašta vam predstavlja najvažniju aktivnost, istovremeno razmišljate o 1000 stvari…

Takav je svijet djeteta s teškoćama pažnje. Razumijevanje, strpljenje, smirenost i dosljednost najvažniji su savjeti koje vam možemo dati. Uz to, uvijek razmišljajte o tome kako vanjski red potiče unutarnji red. Stoga:

  • pažljivo isplanirajte dan s obavezama, slobodnim aktivnostima i kućnim zadacima. Napravite raspored aktivnosti i držite ga na vidljivom mjestu. Ukoliko dijete ne zna čitati i pisati dogovorite simbole za određene aktivnosti kako bi i dijete moglo pratiti zbivanja. Djeca s teškoćama pažnje mnogo bolje funkcioniraju u strukturiranim sredinama, a unaprijed određena rutina stvara podlogu za usvajanje navika učenja
  • djetetu uvijek dajte jednostavne i konkretne upute i provjerite je li vas razumjelo
  • sve upute govorite smirenim i blagim glasom. Trudite se ne požurivati dijete i ne gubiti živce. Planirajte aktivnosti tako da vam ostane dovoljno vremena za biti spor
  • u svojim zahtjevima budite jasni i uporni. Nikad nemojte pretpostaviti da vas je dijete razumjelo, već mu sve objasniti
  • okolina također mora biti dosljedna. Bake i djedovi moraju podržati vaša nastojanja. Pravila su pravila i vrijede za sve
  • usmjeravajte djetetovu pažnju (verbalno i neverbalno). Često ga propitujte da vam nešto uoči, izdvoji, pronađe i sl.
  • što češće igrajte igre koje će pomoći u treniranju pažnje (razne društvene igre, puzzle, memory…)
  • čitanje prije spavanja trebalo bi postati ritual. Čitanje jako trenira pažnju. Ukoliko dijete ne čita tečno izmjenjujte se u čitanju ili mu vi čitajte glasno
  • kompjuterske igrice svedite na minimum, kao i unos šećera i gaziranih pića
  • omogućite djetetu zdravu prehranu, boravak na zraku i dovoljno kretanja.

Ukoliko imate školarca:

  • dijete mora imati stalni radni kutak koji će omogućiti učenje u mirnim uvjetima
  • radni stol morao bi biti dalje od prozora kako dijete ne bi odlutalo pogledom kroz prozor
  • radni bi stol morao biti uredan sa samo jednom tekom ili knjigom na njemu, bez dodatnih sadržaja koji bi mogli ometati pažnju.
  • vanjske izvore podražaja, poput glazbe, zvukova s televizije ili buke koju proizvode drugi članovi obitelji treba svesti na minimum
  • u radu na školskim zadacima djetetu je potrebna rutina, struktura i predvidivost
  • ako je dijete nakon škole umorno, potreban mu je odmor kako bi se ponovno moglo koncentrirati
  • između rada na različitim predmetima potrebno je napraviti pauzu od deset minuta i omogućiti neki oblik kretanja
  • gradivo je potrebno podijeliti na manje segmente, bez nevažnih detalja
  • dobro je izmjenjivati zadatke: teške, lake, zabavne i dosadne.

Pazite da dijete poštuje vaše dogovore, ali i da sami budete dosljedni. Pouzdanost i dosljednost važni su čimbenici koji sprečavaju stres, čak i ako na početku izazivaju određenu napetost.

Djeca s teškoćama pažnje najčešće ne reagiraju na kazne. Pokušajte s drugim metodama i pratite njihov učinak. Sustavno nagrađivanje pozitivnog ponašanja dat će brže rezultate nego kažnjavanje. Nagradite dijete kada uspije promijeniti neadekvatan oblik ponašanja. Ponekad pomaže tehnika ignoriranja nepoželjnog oblika ponašanja ukoliko ono fizički ne ugrožava dijete. Izolacija djeteta (u drugu prostoriju, na zasebni stolac,…) također može biti korisna. Važno je da ona slijedi neposredno nakon što je dijete ispoljilo nepoželjno ponašanja i ne treba trajati duže od 15 minuta.

Uspoređujte djetetova postignuća s njegovim prethodnim rezultatima, a nikako s rezultatima druge djece ili braće.

Ne zaboravite pohvaliti svaki djetetov uspjeh!

 

 

Autorice teksta: Nataša Čičin-Šain, prof defektolog i Stela Horvat, prof
rehabilitator

 

 

Opširnije o autoricama, njihovim uslugama i razvojnim programima možete
pročitati na Korneo.hr  ili im možete postaviti pitanje u
našoj rubrici Halo
doktore
.

Ordinacija preporučuje

card-icon

Zdravstveni adresar

S lakoćom pronađite ordinaciju, ljekarnu, polikliniku i drugo.

card-icon

Baza bolesti

Nešto vas boli ili smeta? Prije odlaska liječniku možete se informirati ovdje.

Možda će vas zanimati i ovo